Matej Sternen: słoweński mistrz światła i cienia

Matej Sternen, urodzony 20 września 1870 roku w zasobnej w tradycje artystyczne Słowenii, to postać, która znacząco wpłynęła na rozwój sztuk malarskich w swoim kraju. Jako jeden z czołowych przedstawicieli słoweńskiego impresjonizmu, Sternen stał się kluczowym, choć często niedocenianym ogniwem łączącym rodzimą tradycję z europejskimi trendami malarskimi początku XX wieku.

Swoją edukację artystyczną rozpoczął w Monachium, które wówczas stanowiło jedno z głównych centrów sztuki w Europie. Studiował u znanego malarza Ludwiga von Hertericha, znanego mistrza rysunku i kompozycji. Było to niezwykle korzystne dla późniejszej kariery Sternena, ponieważ w Monachium zetknął się z najnowszymi prądami w sztuce, od realizmu po nastrojowy symbolizm. Ta różnorodność doświadczeń zainspirowała go do licznych eksperymentów z formą i stylem, które widoczne są w jego późniejszych pracach.

Podczas gdy Sternen swoje pierwsze kroki na artystycznej drodze stawiał w duchu realizmu, z czasem coraz bardziej skłaniał się ku impresjonizmowi. Kojarzony z tzw. „słoweńską czwórką” – grupą artystów, w skład której wchodzili również Ivan Grohar, Rihard Jakopič i Matija Jama – Matej Sternen przyniósł ze sobą całą gamę nowych inspiracji artystycznych. Podzielał ich fascynację światłem i kolorem, choć jego prace wyróżniały się zdecydowanym, niemalże matematycznym podejściem do kompozycji.

Sternen był znany ze znakomitych portretów, które cechują doskonałe operowanie światłem i cieniem, a także głęboką psychologiczną introspekcją przedstawianych postaci. Jego zdolność do oddawania subtelnych emocji i stanów umysłu można porównać do twórczości wielkich mistrzów europejskich, takich jak Rembrandt czy Degas. Nierzadko przywołuje się też jego uwrażliwienie na zmienność nastroju, gdzie każdy pociągnięcie pędzla wydaje się oddawać atmosferę chwili, w której powstawał obraz.

Nie tylko malarstwo olejne fascynowało Sternena. Był również utalentowanym grafikiem, a jego rysunki ukazywały mistrzostwo w uchwyceniu prostoty formy. Zajmował się również konserwacją zabytków i restauracją dzieł sztuki, co uzupełniało jego działalność artystyczną i czyniło go istotną postacią w kulturze Słowenii. Jego wszechstronność przekładała się na znaczenie w środowiskach artystycznych Europy Środkowej.

Mimo że Matej Sternen zmarł 28 czerwca 1949 roku, jego dziedzictwo pozostaje żywe. Jego obrazy można podziwiać w najważniejszych galeriach, zarówno w Słowenii, jak i poza jej granicami. Są one świadectwem niezwykłego talentu i wrażliwości na piękno otaczającego świata. Sternen, poprzez swoje pełne życia i ruchu dzieła, na trwałe wpisał się w historię europejskiego malarstwa, zachowując niepowtarzalny słoweński charakter.