Leśne zauroczenie barokowej Flandrii
Początki twórczości i rodzinne korzenie
Lodewijk de Vadder, ochrzczony 8 kwietnia 1605 w Brukseli, był jednym z czołowych przedstawicieli flamandzkiego malarstwa pejzażowego epoki baroku. Pochodził z rodziny malarzy – jego ojciec Gielis oraz bracia Philippe i Huybrecht również zajmowali się sztuką. Dokładna ścieżka edukacji artysty nie jest w pełni potwierdzona, jednak przypuszcza się, że jego pierwszym nauczycielem mógł być właśnie brat Philippe, który już w 1613 został mistrzem brukselskiej gildii św. Łukasza.
Młodość de Vaddera przypadała na okres intensywnego rozwoju sztuki flamandzkiej. Twórcy żywiej zainteresowali się tematyką pejzażową, chcąc ukazać coraz bardziej naturalne i atmosferyczne ujęcia przyrody. To zainteresowanie otaczającym światem, często widoczne także u starszego pokolenia malarzy jak Peter Paul Rubens, zainspirowało Lodewijka do poszukiwania własnych środków wyrazu.
W brukselskiej gildii i praca na rzecz miasta
W 1628 roku Lodewijk de Vadder uzyskał tytuł mistrza w gildii św. Łukasza w Brukseli. Był to znaczący krok w rozwoju jego kariery – członkostwo w prestiżowym stowarzyszeniu artystów pozwalało na dostęp do cennych zleceń i możliwość współpracy z najbardziej wpływowymi osobami w środowisku artystycznym. Jako mistrz de Vadder nie tylko prezentował własny dorobek, lecz także kształcił młodych adeptów sztuki, wśród których znaleźli się między innymi Lucas Achtschellinck i Ignatius van der Stock.
Istotnym punktem w życiorysie malarza było zaangażowanie w działalność na rzecz magistratu miejskiego w Brukseli. Od 1644 roku współpracował z władzami przy pracach zleconych rzemieślnikom miejskim, w tym prestiżowych projektach tapiserii. Dzięki temu zyskał jeszcze większe uznanie w środowisku, co w dalszej perspektywie przyczyniło się do utrwalenia jego renomy jako wszechstronnego artysty.
Pejzaże i inspiracje artystyczne
Lodewijk de Vadder zasłynął przede wszystkim z nastrojowych pejzaży, w których ukazywał pobliskie lasy i okoliczne tereny wiejskie wokół Brukseli. Szczególnie upodobał sobie leśne scenerie, często z malowniczymi, piaszczystymi drogami i wąwozami. Wypływało to z fascynacji Sonian Forest – rozległym kompleksem leśnym nieopodal stolicy. W przeciwieństwie do manierystycznej tradycji, artysta unikał zbyt bogatego wypełniania kompozycji detalami. Zamiast tego koncentrował się na ukazaniu przestrzenności krajobrazu i efektach światła.
Jego styl zdecydowanie odchodził od wcześniejszej konwencji, wzorującej się na przesadnej dekoracyjności i wielopostaciowych kompozycjach. W pracach de Vaddera można dostrzec inspiracje malarstwem Rubensa, zwłaszcza pod względem swobodnego prowadzenia pędzla. Widoczne są także odniesienia do twórczości Adriaena Brouwera, od którego zapożyczył żywiołowe przedstawianie scen wiejskich. Jednocześnie de Vadder stosował bardziej stonowaną paletę barw, co wskazuje na jego znajomość nowszych trendów inspirowanych malarstwem holenderskim.
Tkaniny artystyczne – współpraca z tkaczami
Oprócz malarstwa pejzażowego, Lodewijk de Vadder był także uznanym projektantem gobelinów. W połowie XVII wieku stolica Niderlandów Południowych, wraz z takimi ośrodkami jak Bruksela czy Antwerpia, uchodziła za jedno z najważniejszych miejsc w Europie specjalizujących się w produkcji luksusowych tapiserii. De Vadder tworzył cenione kartony (ruchome wzorniki do tkania) dla warsztatów tkackich, spośród których najbardziej znane były zakłady Jean Courdijna i Baudouina van Beverena (zwanego też Boudewijnem van Beveren).
Przy tworzeniu wzorów do tapiserii, artysta wykorzystał swoją wiedzę na temat pejzażu, inaczej niż mogłoby się wydawać – nie tylko malował, lecz także przekładał nastrojowe fragmenty natury na wielkoformatowy język dekoracyjny. Dzięki temu projekty się wyróżniały i szybko zdobyły uznanie wśród klientów zamawiających efektowne gobeliny. Ważny element sukcesu stanowiła również współpraca z innymi znanymi malarzami, którzy nierzadko dopełniali pejzaże figurami postaci. De Vadder wypowiadał się głównie w formie rysunków i rycin – był cenionym rytownikiem, a część jego prac zachowała się dzięki publikacjom ówczesnych grafików.
Dziedzictwo i wpływ na historię sztuki
Lodewijk de Vadder zmarł 10 sierpnia 1655 roku w Brukseli, pozostawiając po sobie spuściznę cenionych obrazów, rysunków i grawerów. Wraz ze swoimi uczniami – Ignatiusem van der Stockiem i Lucasem Achtschellinckiem – bywa dziś zaliczany do „malarzy Lasu Sonińskiego”. Uchwycenie specyficznej topografii, charakteru drzew i dramatyzmu oświetlenia sprawiło, że pejzaże de Vaddera zyskiwały szczególny rys autentyczności. Nagromadzenie wątków naturalnych – piaszczystych wydm i krętych ścieżek – tworzyło głębsze wrażenie przestrzeni i było nowatorskie w sztuce flamandzkiej.
Dzięki wprowadzeniu luźniejszej techniki pędzla oraz bardziej stonowanych barw, de Vadder odcisnął wyraźne piętno na późniejszym rozwoju malarstwa krajobrazowego. Jego poszukiwania stanowiły ważny etap odejścia od stricte dekoracyjnych rozwiązań epoki manieryzmu w stronę swobodniejszej kompozycji i czerpania z walorów otaczającej przyrody. To właśnie te elementy zadecydowały o znaczeniu de Vaddera w historii sztuki Niderlandów Południowych.
Bibliografia i opracowania potwierdzają wielowątkową działalność artysty, od malarstwa sztalugowego, poprzez grafikę, aż po tworzenie wzorników gobelinów dla wybitnych warsztatów tkackich w Brukseli. Wzmianki dotyczące jego prac i życiorysu można odnaleźć w renomowanych źródłach historycznych, takich jak zapisy gildii św. Łukasza, archiwalia brukselskiego magistratu czy publikacje poświęcone flamandzkiemu malarstwu barokowemu (zob. [1], [2], [3], [4]).
Dziś dzieła Lodewijka de Vaddera podziwiać można w kolekcjach muzealnych w Europie, a jego prace bywają wystawiane na międzynarodowych aukcjach, osiągając wysokie ceny. Wciąż trwają badania mające na celu wyłonienie z większej grupy pejzażystów flamandzkich nowych, nieodkrytych jeszcze obrazów, które mogłyby zostać przypisane jego autorstwu. Fascynujące jest obserwowanie, jak długo niedoceniany talent zyskuje dziś miano jednego z ważniejszych przykładów pejzażowego nurtu baroku.
tagi: malarstwo barokowe, historia sztuki flamandzkiej, pejzaż