Silvestro Lega: Włoski malarz realistyczny i jeden z głównych przedstawicieli szkoły Macchiaioli
Silvestro Lega, urodzony w Modiglianie w 1826 roku, to jeden z najważniejszych malarzy realistycznych we Włoszech XIX wieku. Jego twórczość, zdominowana przez pejzaże, portrety i sceny z życia codziennego, jest nieodłącznym elementem ruchu Macchiaioli, który przeciwstawiał się akademickiemu malarstwu, preferującemu historyczne i mitologiczne tematy.
Lega rozpoczął swoją artystyczną karierę w Akademii Sztuk Pięknych we Florencji, gdzie studiował pod kierunkiem Giuseppe Bezzuoliego. W tym okresie tworzył przede wszystkim obrazy o tematyce historycznej i religijnej. Jednak po udziale w pierwszej wojnie o niepodległość Włoch (1848-1849), Lega zdecydował się porzucić te tematy, skupiając się na realistycznym przedstawianiu otaczającej go rzeczywistości.
To właśnie w tym okresie Lega dołączył do grupy Macchiaioli, włoskich malarzy realistycznych, którzy spotykali się w kawiarni Caffè Michelangiolo we Florencji. Nazwa grupy pochodzi od słowa „macchia” – plama, co odnosiło się do techniki malowania, polegającej na kontrastowaniu jasnych i ciemnych plam koloru. Macchiaioli, podobnie jak francuscy impresjoniści, skupiali się na studiowaniu i przedstawianiu światła oraz koloru, jednak w odróżnieniu od nich, zawsze zachowali związek z rzeczywistością.
Jednym z najważniejszych dzieł Legi jest „Il canto di uno stornello” (Śpiew jednego stornella), namalowany w 1868 roku. Obraz ten przedstawia grupę ludzi siedzących na otwartym powietrzu i śpiewających popularne we Włoszech pieśni zwane stornelli. Lega z wielką precyzją oddaje atmosferę chwili – ciepło słońca, radość śpiewu, a przede wszystkim autentyczność postaci. To właśnie takie sceny z życia codziennego stały się znakiem rozpoznawczym twórczości Legi.
Silvestro Lega zmarł w 1895 roku, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny, który do dziś jest ceniony za swoją autentyczność i mistrzostwo techniczne. Jego prace można podziwiać w wielu muzeach we Włoszech, m.in. w Galerii Uffizi we Florencji czy Pinakotece Brera w Mediolanie.